Jak zaaranżować przestrzeń do pracy w mieszkaniu?

Jak zaaranżować przestrzeń do pracy w mieszkaniu?

Jak zaaranżować przestrzeń do pracy w mieszkaniu?

Jeszcze kilka lat temu praca zdalna była wyjątkiem, zarezerwowanym głównie dla przedstawicieli tzw. wolnych zawodów. Sytuację zmieniła pandemia, która wymusiła na pracodawcach większą otwartość na wykonywanie obowiązków zawodowych spoza klasycznego biura. Co ciekawe, doświadczenie to pokazało, że praca zdalna może być równie wydajna, jak stacjonarna. Warunek jest jeden – wykonywać ją należy w dobrze zorganizowanej przestrzeni. Jak więc zaaranżować miejsce do pracy w domu?

Obecnie w trybie home office lub na zasadach hybrydowych działa duży procent pracowników z różnych branż i sektorów gospodarki – od programistów aż po urzędników. Zaletą takiego rozwiązania jest oszczędność czasu, większa elastyczność w wykonywaniu obowiązków i możliwość łatwiejszego pogodzenia życia zawodowego z prywatnym, minusem natomiast ryzyko mniejszej efektywności. Jeśli jednak uda nam się ustalić swój indywidualny rytm pracy i znaleźć miejsce, w którym możemy w pełni skupić się na zawodowych zleceniach to nasza wydajność nie tylko się nie zmniejszy, ale może poszybować w górę. Co istotne, przystosowanie mieszkania do trybu home office wcale nie musi oznaczać konieczności przeznaczenia jednego z pokoi na domowe biuro, bo miejsce do pracy można wygospodarować nawet w niewielkiej kawalerce. Ważne, by zrobić to z głową, rozważając plusy i minusy każdej lokalizacji.

Miejsce do pracy zdalnej w mieszkaniu – jakie wybrać?

Jeśli jesteśmy właścicielami dużego, przestronnego domu to znalezienie cichego, spokojnego i sprzyjającego skupieniu miejsca do pracy zdalnej nie powinno stanowić żadnego problemu. Kiedy jednak do dyspozycji mamy kawalerkę lub średniej wielkości mieszkanie to sprawa nieco się komplikuje. W takiej sytuacji naturalnym wyborem staje się jedna z trzech przestrzeni: salon, sypialnia lub kuchnia. Którą z nich wybrać? Zdania specjalistów są podzielone, więc najlepiej zdać się na własną intuicję. Należy jednak pamiętać, że sypialnia kojarzy się z miejscem wypoczynku, a obecność w niej łóżka może prowokować do częstszego robienia przerw. Salon z aneksem kuchennym nie będzie z kolei dobrym wyborem, jeśli w mieszkaniu będą przebywać inni domownicy i w czasie naszej pracy będą chcieli gotować czy oglądać telewizję. Najlepszym pomysłem będzie więc przestrzeń, którą można odgrodzić się od świata zewnętrznego za pomocą drzwi, mobilnej ścianki działowej czy wolnostojącego parawanu. Jako niewielkie domowe biuro świetnie sprawdzą się więc nie tylko osobne pomieszczenia, ale wszelkie wnęki czy niewykorzystane zakamarki, na przykład pod skosami na poddaszu.

Przestrzeń do pracy w domu – wykorzystanie dostępnych sprzętów

Wybór najlepszego miejsca na domowe biuro we własnym mieszkaniu to sprawa bardzo indywidualna, uzależniona od wielkości lokum, wykonywanego zawodu, godzin i specyfiki pracy, a nawet obecności innych domowników. Ważne jest jednak, by w docelowym miejscu mieć dobry dostęp do światła, a także wygodny blat i krzesło, by móc wygodnie usiąść i skupić się na realizowanych projektach. Najlepszą opcją jest wygospodarowanie przestrzeni na choćby niewielkie biurko, na którym stanie lampka, komputer i inne niezbędne do pracy sprzęty. Jeżeli jednak nie ma takiej możliwości to warto pomyśleć o wykorzystaniu dostępnych w danej przestrzeni mebli. Niestety trzeba wziąć pod uwagę, że nie wszystkie się do tego nadają! Praca z laptopem na kolanach na łóżku w sypialni, na sofie w salonie lub przy niskim stoliku kawowym na dłuższą metę będzie nie tylko niekomfortowa, ale też może skończyć się bólem kręgosłupa. Stół w jadalni, toaletka w sypialni czy blat w kuchni – jeśli mają odpowiednią wysokość i można do nich dosunąć wygodne krzesło – będą natomiast dobrym wyborem i bez przeszkód można je wykorzystać, jeśli nie ma miejsca na osobne biurko. Ciekawym pomysłem, który można wykorzystać na przykład w niewielkich kawalerkach, jest inwestycja w wielofunkcyjne, kompaktowe i mobilne sprzęty. Blat wysuwany z szuflady, biurko schowane w szafie czy zawieszony na ścianie rozkładany stolik na zawiasach, nie zajmują dodatkowej przestrzeni, a z powodzeniem mogą stanowić alternatywę dla zwykłego stolika do pracy.

Aranżacja domowego biura – o czym pamiętać?

  1. Wybierz przestrzeń, w której nikt nie będzie Ci przeszkadzał i nic nie będzie rozpraszało Twojej uwagi (osobne pomieszczenie, miejsce, z którego rzadko korzystają inni domownicy lub które można łatwo odgrodzić
  2. Sprawdź, czy wybrane miejsce ma dobry dostęp do gniazdek prądowych, zasięg Internetu i sieci komórkowej
  3. Zwróć uwagę na poziom jasności – dostęp do światła słonecznego (bliskość okna) i sztucznego (lampa sufitowa i biurkowa)
  4. Zadbaj o swoją wygodę i komfort podczas pracy, wybierając dobre krzesło i blat na odpowiedniej wysokości (może to być biurko, stół w jadalni lub inny, dostępny w pomieszczeniu mebel)
  5. Ustaw meble zgodnie z zasadami ergonomii – dla praworęcznych światło powinno padać z lewej strony, dla leworęcznych z prawej
  6. Uprzyjemnij przestrzeń, ale bez jej zagracania – rośliny zielone obok biurka sprzyjają skupieniu i kreatywności, bałagan i nadmiar bibelotów działają przeciwnie.

Dobrze zorganizowana przestrzeń do pracy to podstawa dla każdego, kto realizuje swoje obowiązki w trybie home office. Warto więc podejść do tego tematu poważnie i tak wykorzystać potencjał swojego mieszkania, by przy minimalnym nakładzie energii i środków finansowych, stworzyć funkcjonale domowe biuro. Jeśli ktoś natomiast nie ma pomysłu na samodzielną aranżacje przestrzeni to może skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy przygotują dla niego indywidualne rozwiązania i zadbają o jego komfort podczas pracy zdalnej.

Przez

Dodaj komentarz

Komentarz

Sprzedaż mieszkań:

sprzedaz@myfamilyhome.pl
Kierownik działu sprzedaży: +48 609 222 530

Sprawy ogólne:

sekretariat@myfamilyhome.pl
Sekretariat: +48 713 070 769

Obserwuj